Pagina's

vrijdag 25 oktober 2019

Rondreis Florida

Verslag van onze reis door Florida.

16 september:

Op tijd vertrokken naar Schiphol. Daar onze auto geparkeerd en naar de incheckbalie gegaan. Onze koffers ingecheckt en door de douane gegaan. Broodje gegeten en wat gedronken. Daarna was het tijd voor de eerste vlucht naar Frankfurt. We hadden anderhalf uur vertraging. Waren 3 mensen niet op komen dagen en de koffers moesten er nog uit. Daarna moesten er mensen verplaatst worden in het vliegtuig vanwege het gewicht. Na een uur aangekomen op Frankfurt. Daar met een slurf het vliegtuig uit. We dachten in aankomst hal uit te komen maar moesten verder met een bus. Dat duurde erg lang. Snel naar andere gate gelopen en toen konden we al bijna meteen boarden. Helaas geen plek bij nooduit hang. Wel een rij van 4 personen voor ons samen dus we konden nog prima zitten. Films gekeken en muziek geluisterd. Ze kwamen twee keer met warme maaltijd rond. Aangekomen op Tampa door de douane heen wat poosje duurde. Wat vragen beantwoord en na een stempel in ons paspoort konden we verder. Onze koffers stonden al bij de band. Koffers gepakt en toen met de trein naar Alamo waar we onze auto op konden halen. Een wat grotere auto genomen. Koffers in geladen en met hulp van de navigatie naar het hotel gereden. Bij het hotel aangekomen zoeken naar de receptie. Die zat dus in een bij gebouw. Ingecheckt en naar de kamer.

Onze huur auto

Ons hotel in St. Pete

17 september:

Vroeg wakker. Koffer goed ingepakt en naar de bank gereden. Daarna wezen ontbijten en bij de wallmart drinken wezen kopen. Naar het hotel gereden en lekker naar het zwembad geweest. Hele poos gelegen. Wat gegeten bij de bar van het hotel. Mee gedaan met de bingo en allebei gratis drankje gewonnen. Naar de kamer gegaan om te douchen en om te kleden. Richting Texas roadhouse gereden. Eerst nog even naar de wallmart geweest. Koelbox gekocht en toen naar het restaurant. Eerst kregen we broodjes met kaneel boter. Eten besteld en dat kwam al snel. We hadden samen een cactus blossem. Dit is een grote gefrituurde ui met dipsaus. Daarna hadden we allebei een steak. Wat een grote porties. We kregen niet eens alles op. Terug gereden richting het hotel en nog even bij een dollar tree wezen kijken. Bij het hotel aangekomen ons drankje genomen. We mochten alles kiezen. Hebben een lekkere frozen cocktail genomen. Genoten van de zonsondergang en toen weer maar de kamer om tas voor morgen in te pakken. Vroeg op want we gaan zwemmen met zeekoeien.

De Cactus Blossem

Marco zijn hoofdgerecht

Mijn hoofdgerecht. Werd geserveerd met boontjes, mais en aardappelpuree.

Geschilderde stoel bij het zwembad

18 september:

Op tijd opgestaan om naar Crystal river te rijden. We hadden een tour geboekt bij river ventures. Daar aangekomen kregen we een uitleg en een verplichte film te zien. We kregen wetsuits aan. En gingen met de bus naar de boot. Was maar klein stukje rijden. Bij de boot aangekomen kregen we als gids en kapitein JJ en Mike. We gingen met twee duitse stellen op een boot. Maar klein stukje gevaren en toen gingen we al van boord om te zwemmen. Water was beetje fris. Een zeekoe gezien. Wat een ervaring. Verder gevaren en daarna flink stuk gezwommen. Op het laatst werd ik erg moe en werd meegetrokken door JJ. Water was erg ondiep met veel gras en wat stroming. Maar wel weer zeekoeien gezien. Daarna weer verder gevaren en gestopt bij een bron. Daar lagen drie zeekoeien. Marco is het water in gegaan. Ik ben met Mike samen aan boord gebleven. Zo zagen wij ze ook goed. Er zwommen ook veel vissen en over de bodem liepen blauwe krabben. Zelfs nog een moeder met kind gezien. Kind was aan het drinken bij moeder. Je zag veel zeekoeien met krassen op de rug. Die hadden botsing gehad met een boot. Weer terug gevaren naar eindpunt en afscheid genomen van Mike en JJ. Met de bus weer naar begin punt. Omgekleed en de foto's gemaakt door JJ bekeken. Wat een geweldige foto's. Usb gekocht met de foto's. In de winkel nog bord gekocht en vingerhoedje. Onderweg gestopt bij de Subway om wat te eten. Er was ook een Jo-anns dus daar ook even gekeken. Terug gereden richting hotel. Nog gestopt bij een Michaels. Bij het hotel aangekomen nog wat gezwommen. Gedoucht op kamer en naar een Mexicaans restaurant gereden. Heerlijk gegeten. Er werd verse guacamole voor ons gemaakt. Wat was dat lekker. Heerlijk gegeten. Terug naar het hotel gereden. Waren allebei moe van een lange dag dus lekker gaan slapen

Jonge zeekoe ging drinken bij zijn moeder

Zeekoe die gras aan het eten is

Marco vlak bij een zeekoe

krab op de bodem bij de bron

19 september:

Op tijd wakker. Zijn naar Ihop gelopen om te ontbijten. Pannenkoeken met bosbessen en crepes met aardbeien. Koffers weer ingepakt en alles weer in de auto gepakt. Richting Naples gereden om daar naar een outlet te gaan. Wat geshopt en toen op weg naar de cheesecake factory. Daar genoten van een red velvet cheesecake en een mango key lime pie cheesecake. Verder gereden naar het hotel. Ingecheckt en spullen naar de kamer gebracht. Daarna nog even gezwommen en nog even gepraat met een Nederlands koppel. Nog even geluierd en toen naar het oude centrum gelopen. Alles was mooi verlicht. Gegeten bij een Italiaan. Daar hadden ze 3 gangen menu. Er zaten veel restaurants in de straat maar niet echt goedkoop. Lekker gegeten en toen nog stukje gelopen en daarna weer richting hotel gelopen.

Brug bij St. Petersburg

Red velvet cheesecake

Mango key lime cheesecake

Straat in Naples

20 september:

Vroeg opgestaan om naar de Everglades te gaan. Daar hadden we drie tours geboekt bij captain Jack. Eerste tour was bij captain Jack zelf. We moesten even wachten tot er nog meer mensen waren. Op de airboat gestapt en stuk gaan varen. De kapitein legde onderweg nog wat uit. Twee alligators gezien en veel vogels. Poosje gevaren waarbij het op sommige stukken best hard ging. Je had ook echt oorbescherming nodig voor het lawaai. Op het begin punt aangekomen auto gepakt en naar de volgende lokatie gereden. Ons daar gemeld. We moesten half uur wachten dus naar de opvang wezen kijken. Op een gegeven moment werd er omgeroepen dat we naar de boot moesten komen. Was geen half uur om te wachten maar wat korter geworden. De kapitein stond ons al op te wachten. Opgestapt aan boord. We zijn achteraan op de boot gaan zitten. De kapitein zat tussen ons in op zijn hoge stoel. Meteen al een alligator gezien. De kapitein hield wel van een grapje. Hij vaarde hard en maakte dan opeens een draai. Dan spat het water wat op en werden je benen iets nat. Hij vertelde onderweg veel en probeerde het ook te vertalen in het Duits en Nederlands. Ook nog een vis arend gezien. Gelukkig had ik mijn grote lens mee en kon er mooi foto's van maken. Toen we terug waren op het begin punt onze kapitein bedankt met een fooi en een pak stroopwafels en een klompje. Daarna ons gemeld bij de ticket verkoop. We konden meteen door lopen naar de overkant van de weg om naar de swamp buggy tour te gaan. Opgestapt en half uurtje gereden. Veel uitleg gehad onderweg. Helaas geen wilde dieren gezien. Ze vertelde dat er door mensen veel boa constrictors waren achtergelaten omdat ze die niet meer als huisdier wilde. Met als gevolg dat er veel dieren worden opgegeten. Ze proberen ze nu te vangen. Vorig jaar hadden ze er 2500 gevangen. Weer terug op begin punt naar auto gelopen en nog een route gereden die Marco had gevonden. Niet veel gezien onderweg behalve wat vogels. Daarna nog even gestopt bij bezoekers centrum. Film gekeken en toen weer verder gereden richting hotel. Onderweg nog even gestopt bij Michaels. Daar de bedel gevonden van Florida die ik graag wilde hebben. Verder gereden naar het hotel. Auto geparkeerd en even naar oude centrum gelopen en daar ijsje wezen eten. Terug naar de kamer om lekker te luieren en te bedenken wat we gaan eten. Zijn naar grand buffet gereden. Buffet restaurant met veel Chinees eten. Was veel vis en zeevruchten. Daar houden we allebei niet zo van. Maar er was nog genoeg keus voor ons. Grappig om te zien dat als er krabpoten op buffet werden gezet de mensen er bijna op af vlogen of er zelfs voor in de rij stonden. Na het eten nog even bij een souvenir shop geweest. Bord en magneet gekocht en toen weer naar hotel gereden. Bij de souvenir winkel ging mijn slipper kapot. Dus die liggen inmiddels al in de prullenbak. Koffer weer inpakken want morgen gaan we weer verder.

Een airboat

Alligator die met de kop boven kwam

Close up.

Een van de vele vogels die we zagen

Alligator in de dierentuin

Plaatsnaam bord

Samen op de boot

Tweede boot tocht

21 september:

Uitgecheckt en naar de Ihop gereden om te ontbijten. Pannenkoeken met bosbessen voor Marco en voor mij omelet met spek en worstjes, toast en twee pannenkoeken. Smaakte erg goed. Daarna naar Marathon gereden. Was nog een flink stuk rijden dwars door de everglades. Onderweg begon het af en toe te regenen. Aangekomen bij het hotel ingecheckt en koffers naar de kamer gebracht. Daarna richting bahia Honda state park gereden. Entree geld betaald en naar het strand gereden. Marco is nog even wezen zwemmen. Toen we rustig aan het kijken waren naar de omgeving en we het er over hadden om de oude spoorbrug op te lopen begon het opeens te regenen. Snel naar de auto gelopen want het ging even hard. Bleef regenen dus maar naar Key West gereden. Was nog een flink eind rijden. Daar nog een rondje gereden en wat foto's gemaakt. Weer terug gereden richting het hotel. Onderweg nog bij souvenir shop wezen kijken maar niks gekocht. Door gereden naar het hotel om te kijken wat we willen eten. Besloten om pizza te gaan eten. Want een paar restaurants waar we wilden gaan eten waren gesloten vanwege vakantie. Naar een pizzeria gereden maar helaas die was ook gesloten. Toen maar gestopt bij 7 miles pizzeria. Daar vriendelijk te woord gestaan door een Cubaanse vrouw. Allebei een pizza besteld en daar opgegeten. We hadden cola besteld en kregen er ook nog een glas water bij. Hebben heerlijk gegeten. Betaald en gevraagd wat ze nog meer te eten hadden. Kregen wat uitleg over het Cubaanse eten en ze gaf ons allebei een stukje gebakken banaan. Dat was heerlijk. Weer terug gereden naar het hotel. Daar eindelijk de USB stick kunnen bekijken wie we hadden gekocht bij het zwemmen met de zeekoeien. Wat een schitterende foto's staan er op. Daarna lekker luieren op de kamer.

Pannenkoeken met bosbessen

Omelet, worstjes, spek en een pannekoek

Bord onderweg naar Key West

Een van de vele bruggen.

Hier is Marco wezen zwemmen

22 september:

Lekker rustig aan gedaan. Bij dit hotel was het ontbijt inbegrepen. Viel absoluut niet tegen. Er was keus genoeg. Na het ontbijt nog even naar de haven gelopen. Daar nog even gekeken en toen onze koffer weer gepakt want het was tijd om uit te checken. Bij het uitchecken nog een klompje aan haar gegeven. Ze was er erg blij mee. Daarna naar een key lime fabriekje gereden. Blond giraf heette dat. Koffie/appelsap en een stuk key lime pie met merengue gekocht om samen op te eten. Er was een tuin bij waar je heerlijk kon zitten. Hier liepen konijnen rond. Lekker even gezeten en genoten van de key lime pie. Toen we het op hadden zijn we weer naar de auto gelopen. Ik ben toen verder gaan rijden. Op naar Miami. Dat was nog een flinke rit. Dit keer zonder tol wegen. Na een rit van bijna 3 uur aangekomen bij ons hotel in Miami beach. Was even zoeken want we reden het hotel al voorbij. Auto geparkeerd en ingecheckt. Kregen nog een drankje van het huis. Een van de personeelsleden van het hotel hielp ons om de spullen uit de auto te halen en bracht het netjes naar de kamer. We gaven hem een stroopwafel om te proberen. Hij vond ze erg lekker waarop we hem het hele pak hebben gegeven. Later hoorde we van de receptioniste dat hij ze had gedeeld. Zei vond ze ook lekker. Daarna de auto geparkeerd in een parkeergarage. We hadden navigatie aan gezet maar werden niet helemaal goed gestuurd. Gelukkig zagen we toch waar we moesten zijn. Moesten stukje omrijden door de eenrichtings wegen. Auto geparkeerd en weer terug gelopen naar hotel. Bij het hotel aangekomen bedacht wat we wilde gaan eten. Hadden zin in een hamburger en zijn naar burgermeister gelopen. Besteld aan de bar en toen konden we een plekje zoeken. Toen het eten klaar was kwamen ze het brengen. We hadden allebei een hamburger met kaas, bbq saus, gefrituurde uienringen, bacon en sla. En een portie friet. Het was een flinke hamburger. Zaten goed vol. Weer terug gelopen naar de kamer. Zien dat we alles in de koffer krijgen want morgen leveren we de auto in en gaan we voor het eerst op cruise.

De cheesecake fabriek

Key lime pie met merengue

De tuin bij de fabriek

Hier lopen ook konijnen, kippen en katten rond

ons hotel in Miami

receptie van het hotel

Ons avondeten

23 september:

Op tijd wakker. Ontbeten met sultana en stroopwafels. Stuk naar de haven gelopen. Auto opgehaald en naar hotel gereden. Koffers opgehaald en uitgecheckt. Naar vliegveld gereden. Navigatie vertelde niet helemaal goed de weg maar toch het verhuurbedrijf gevonden. Auto weer ingeleverd en gevraagd om transfer naar de haven. We moesten naar de vierde verdieping lopen en daar stond al een bus klaar. Onze koffers aan boord gezet en een plekje gezocht. Er gingen veel mensen naar de haven. Was maar een korte rit naar de haven. Er lagen meerdere boten. Wij werden als laatste afgezet. We gaan een cruise maken met de Norwegian sky. Koffers afgezet en toen konden we door de controle. We kregen ons pasje en er werd een foto van ons gemaakt. Die werd gekoppeld aan je pasje. En kregen een nummer om aan boord te gaan, even zitten te wachten en toen werd ons nummer omgeroepen en konden we verder lopen. Toen werd je nog een voor een gecontroleerd met je pasje. Daarna konden we aan boord. Animatie team stond je al dansend op te wachten. We wilden naar de kamer maar die gangen waren nog afgesloten. Dus maar naar boven gegaan om wat te drinken en te eten. Begonnen met een pina colada. Die was best sterk. Wat te eten wezen halen. En lekker even rustig gezeten. En praatje gemaakt met een van de personeelsleden. Hem een klompje gegeven. Toen we naar de kamer gegaan om onze zwemspullen aan te trekken. Naar boven gelopen en lekker wezen zwemmen. Om 4 uur werd er omgeroepen dat iedereen mee moest doen aan de veiligheidsprocedure. Wij moesten ons verzamelen bij punt R. Je moest je melden en netjes in de rij gaan staan. Dat duurde best lang. Een van de vrouwen in de rij lette niet op en was bezig met haar telefoon en had al wat te veel drank op. Daar werd meteen wat van gezegd. Nadat we klaar waren konden we weer naar het zwembad. Marco ging het water in. Ondertussen was er een afscheid feest omdat we zo zouden gaan. Er werd gedanst en gezongen. Snel Marco geroepen want om 5 uur vaarden we weg. Nog wat foto's gemaakt van het weg varen. Ik had mijn sea bandjes om. Zag er al meerdere mee lopen. Werkt perfect. Naar kamer gelopen en omgekleed. In het restaurant Crossings wezen eten. Uiensoep vooraf en als hoofdgerecht varkensvlees op Chinese wijze met rijst en kipfilet met bacon er om heen en polenta. Als dessert cheesecake en bananen split. Daarna naar de bar gelopen waar ze een spelletje deden. Wat gedronken en daarna naar de show geweest. Er werden mensen voorgesteld en er werd gedanst en gezongen. Na de show naar de kamer gelopen om spullen te pakken voor morgen. Daarna lekker gaan slapen.

Het animatie team

Vaarwel feest bij het zwembad

Mijn avondeten

Marco zijn avond eten

24 september:

Op tijd wakker. Gedoucht en aangekleed en naar buffet restaurant gelopen. Eten gehaald en heerlijk aan de achterzijde van het schip buiten gezeten. Na het eten plekje gevonden bij het zwembad. In het bubbelbad geweest. Daarna even in de zon gelegen. Op een gegeven moment toch maar in de schaduw gaan liggen. Tussen de middag pizza gegeten. Daarna was het tijd om om te kleden. Op de kamer bleek dat er weer een excursie gecanceld is. Naar de balie van de excursies gelopen om te zeggen wat we dan wilden doen. Maar balie was dicht. Een van de personeelsleden wilde ons niet helpen. Daarna kwam er een vrouw van het personeel aan die ons liet zien hoe we dan konden boeken. Dat hebben we meteen gedaan. Tickets zouden naar onze kamer worden gebracht. 15 uur meerden we aan in de marine haven. Duurde even en toen konden we van boord. Pasje werd weer gecontroleerd en daarna konden we in een trolley bus stappen. Om 16 uur waren we in het centrum van Key West. Eerst de hop on hop of bus genomen. Dit duurde 1 1/2 uur. Veel gezien onderweg. O.a het huis van Hemmingway en het uiterste punt van Amerika. Er stonden veel mensen in de rij om een foto te maken. Daarna snel naar het scheepswrakken museum gegaan. Klein stukje gezien en Marco is de uitkijktoren opgegaan. Daarna konden we met laatste treintje mee. Dit duurde een uur. Ze wilden ons eerst niet aan boord laten gaan want we hadden de verkeerde stickers gekregen. Toen we hem de entree tickets lieten zien mochten we toch mee. Wat een chagrijn was dat. Nog een stuk van Key West gezien en ook stukken wat we al hadden gezien. Bij terug komst nog naar het aquarium geweest, daar even rond gekeken en nog een souvenir gekocht. Daarna gezocht naar de bus wie ons naar de boot zou brengen. We zijn in 3 uur Key West rond geweest. Veel gezien in een heel korte tijd. Ingestapt in de bus en naar de boot gegaan. Daar werden onze paspoorten gecontroleerd ( gelukkig hadden we die mee) en konden we wat te drinken krijgen en na controle van je spullen en het ontsmetten van je handen (Daar zijn ze hier heel gek op, als je restaurant binnen gaat moet je al handen ontsmetten) aan boord. Naar het Palace restaurant gegaan en wat gegeten. Na het eten nog even in de bar gezeten om naar karaoke te kijken en te luisteren. Ondertussen waren we alweer aan het varen. Morgen hebben we een hele dag op zee. Kunnen niet naar de grand Bahamas omdat de haven nog gesloten is na de orkaan die er is geweest. Tickets voor de excursie en een dag programma lagen al op de kamer. Kamer wordt twee keer per dag gedaan. 's Morgens maken ze bed weer op en leggen sprei op je bed. 's Avonds halen ze dat er weer af.

Kerk in Key West

Bekende bar in Key West

Ons cruiseschip

Uiterste punt van Amerika.

25 september:

Goed geslapen. Naar buffet restaurant gegaan om lekker buiten te ontbijten. Daarna naar het zwembad. Zijn op een plek gaan liggen waar we in de schaduw lagen. Susan en Frank kwamen bij ons liggen. Hele dag geluierd bij het zwembad omdat we een dag op zee hadden. Marco heeft nog een film gezien hoe het er achter de schermen aan toe ging. Tussen de middag gegeten bij buffet restaurant. Eind van de middag naar kamer gegaan om te douchen en om te kleden. Naar het buffet restaurant gegaan om te eten. Na het eten rondje gelopen en even gekeken naar een spelletje. Daarna naar het theater gelopen voor een show. De serveerster die elke dag bij het zwembad werkt was nog steeds aan het werk. Ze werkt van 8 tot 9 uur 's avonds en dit 7 dagen per week. Ze had in Curaçao wat Nederlandse woorden geleerd. Maar hoofdzakelijk slechte woorden. Na de show nog even met Susan en Frank gepraat en toen lekker naar de kamer. Tas pakken voor morgen om naar Nassau te gaan. Gaan nu i.p.v. snorkelen naar waterpark en snorkelen. Moeten om 8.20 verzamelen.

Onze kamer

26 september:

Op tijd wakker. Spullen gepakt en gaan ontbijten. We waren al aangekomen in Nassau. Wat foto's gemaakt en toen ontbeten. Spullen gehaald op de kamer en naar de 3de verdieping gegaan. Door de controle en van boord. Naar waterpark gebracht. Duurde lang voordat we naar binnen konden. Eenmaal binnen plekje gezocht en wilden de rapit river doen. Die ging pas 10 uur open. Daar op gewacht. Je moest in een band liggen. En het ging inderdaad snel. Halverwege ging je met een lopende band omhoog en weer naar beneden. Rare gewaarwording. Ben er halverwege uit gegaan. Naar begin punt gelopen. Marco heeft alle glijbanen gedaan en we hebben zo nog wat gezwommen en bij het rif gekeken. Sommige attracties waren gesloten. Wel jammer. Aan life guard gevraagd om een muntje de Bahamas. Die had hij niet maar wel een biljet. Die kreeg ik van hem. Later nog een keer de rapit river gedaan. Nu helemaal. Was erg leuk. Toen was het weer tijd om met de bus naar het schip te gaan. Nog wat foto's gemaakt bij het schip. Daarna weer even naar zwembad gegaan, maar in de schaduw gaan liggen want we waren al aardig verbrand. Wat gedronken en bij Susan en Frank gelegen. Daarna via het restaurant gelopen. Met Katherine gepraat. Ze was weer bezig met haar wassie wassie make's your happy. Haar klompje gegeven en foto's laten zien van zwemmen met zeekoeien. Morgenavond wil ze foto's zien van zwemmen met varkens. Ze was zo blij met klompje dat ik een knuffel kreeg. Daarna op kamer wezen douchen en omkleden en in restaurant wezen eten. Was Caribisch buffet. Daarna lekker buiten gezeten. Er was een glow in the dark party. Gekeken en de zangeressen van de show gesproken. Een kwam uit Nederland. Ze kon bijna niet geloven dat wij ook uit Nederland kwamen. Even gepraat maar was veel lawaai en ze moet oppassen met haar stem. Daarna zijn we lekker naar bed gegaan. Lekker slapen.

De rapid river

In het aquarium bij het waterpark

overzicht foto van het park

27 september:

Op tijd opgestaan, naar achterdek gelopen om te ontbijten. Eerst foto's gemaakt en toen een licht ontbijt genomen. Foto gemaakt van Marco en Katharina. En onze spullen gepakt op de kamer. We gingen met een boot naar het privé eiland. Wat een mooi blauw water en wit zand. Marco is gaan snorkelen. Eerst klein stukje en later is hij tot de rotsen geweest, ik ben ook het water in gegaan. Cloe ( meisje van de boot) wilde ook graag snorkelen maar lukte niet met een masker. Toen ze ons masker probeerde wat over het hele gezicht ging lukte het wel. Daarna wat gedronken en geluncht. Nog even gekeken bij de winkels en toen was het bijna 2 uur. Tijd om te gaan zwemmen met varkens. We vaarden naar Treasure eiland. Na wat uitleg en foto's te hebben gemaakt van de varkens moesten we onze spullen achter laten en mochten we verder richting de varkens lopen. Je mocht geen foto's maken. Dat deden hun. Waren varkens die gered zijn van de slacht. We mochten ze appels voeren, wat een ervaring. Je kon ze aaien en ze zwommen ook echt. Af en toe moest je oppassen dat ze je niet om ver duwden. Ze waren vrij om te komen en om te gaan. Nadat ze wat foto's hadden gemaakt was het tijd om te gaan. Wat een ervaring. Om NOOIT meer te vergeten. Na de tijd weer met de boot terug naar het eiland. Daar werden we een stukje weg gebracht richting het schip. Naar de bootjes gelopen die ons naar het schip brachten. Kregen wat te drinken en moesten door de controle. Aangekomen op de boot weer controle en ook tassen controle. En natuurlijk weer wassie wassie. Naar het zwembad gegaan en eerst onze waterschoenen uit gespoeld. Zat veel zand in. Even wezen zwemmen samen met Cloe. En daarna nog wat gedronken en toen naar de kamer om te douchen. Vanavond koffer pakken want morgen is de cruise weer voorbij. We hebben genoten, niet misselijk geweest dankzij mijn sea bands. Goed eten en drinken en vriendelijk personeel. Gedoucht op de kamer en daarna naar buffet restaurant gegaan. Waren op zoek naar Katherine maar ze was er niet. Genoten van Mexicaans buffet. Even wat gedronken en Katherine opgezocht om haar de foto's te laten zien van de varkens. Ze was aan het werk als serveerster in Italiaans restaurant. Daarna naar de show geweest. Was een soort auditie. Leuk om te zien. Hoofd van de entertainment Dingo Dave ( Australiër met Nederlandse roots) danste en zong ook af en toe mee. Na de show afscheid genomen van Frank en Susan. Nog wat gedronken en kaartje ingevuld met wie we van het personeel een vacation hero vonden. Dat waren voor ons Katherine en serveerster bij het zwembad. Foto's opgehaald die we hadden gekocht. Kaartje ingeleverd van de vacation hero en koffer verder pakken. Die moet om 11 uur klaar staan.

Marco samen met Katherine

Vogel die aan de kant zat

Onderwater foto

Het privé eiland van de cruise maatschappij

Geen aanleg steiger dus met bootjes naar het eiland toe

Samen met 1 van de grote varkens.

Een van de kleinere varkens. Op de pin deden ze stukjes appels.

Deze kwam meteen naar ons toe om even te kijken

28 september:

Weer aangekomen in Miami. Koffer hadden we gisteravond al voor de kamer gezet met een speciaal label er aan. Onze handbagage gepakt en wezen ontbijten. Na wassie wassie van Katherine allebei een knuffel van haar gehad. Daarna wezen ontbijten. We lagen alweer in de haven van Miami. Na een laatste knuffel en kus van Katherine en een hand van een van de obers naar het theater gelopen. Daar kregen we de uitleg van de hop on hop of bus. We mochten door de controle van je kamerpasje ( was foto aan gekoppeld) en toen konden we onze koffers pakken. Naar de bus gelopen. Daar moesten we de tickets inleveren voor kaartjes voor de bus. Wij en onze koffers werden naar begin punt van dew rode en blauwe lijn gebracht. Daar konden we meteen mee met de rode lijn. Die ging naar Miami beach. Die helemaal gedaan. Wat gedronken en ijsje gegeten en toen hebben we de blauwe lijn gedaan. Die was een stuk korter en ging door de stad zelf. Stukje gezien van little Havana en een stuk van een wijk met veel muurschilderingen. Daarna nog even rond gekeken bij Bay Front Park. Daar nog een tas gekocht en even rustig gezeten. Met de bus en onze koffers naar het vliegveld. Daar moesten we een flink stuk lopen en daarna met de tram naar auto verhuur. In de rij gaan staan en werden snel geholpen. Wilde ons extra verzekering en grotere auto aansmeren. Dat hebben we niet gedaan. In de rij met kleine auto's aangekomen was de kleinste nog groot zat. Hebben nu een Nissan centra. En dat is geen kleine auto. Groot zat voor ons tweeën. Navigatie wilde eerst niet. Na wat problemen met satellieten zoeken lukte het toch. Duurde even voordat we de navigatie door hadden maar aangekomen in ons hotel. Daar herkenden ze ons nog. Koffers werden naar de kamer gebracht en kregen allebei flesje water gratis. Koffers naar kamer gebracht en daarna auto weg gebracht naar parkeergarage. Wezen eten bij thank got it's friday. Heerlijk gegeten. Daarna weer naar hotel gelopen. Even relaxen op de kamer en daarna nog een drankje gedaan in de hotel bar. Daarna weer terug naar de kamer.

Skyline van Miami

Ons avondeten

Red velvet cake

Cheesecake

29 september:

Rustig aan gedaan. Ontbeten in het hotel. Daarna handdoek gevraagd en naar strand gegaan. Daar konden we twee gratis bedjes krijgen. Alleen parasol moesten we betalen. Parasol was wel nodig want de zon was aardig sterk. Marco is een paar keer het water in gegaan. Ik een keer want de golven waren aardig sterk. Daarna naar hotel gelopen en daar zijn we nog even wezen zwemmen. Daarna gedoucht en naar een Italiaans restaurant gelopen wie aangeraden werd door het hotel. Eerst een plateau genomen met 5 soorten vleeswaren. We hebben kleine portie genomen maar dat was nog groot zat. Kregen er brood en olijfolie en balsamico azijn bij. Daarna had Marco pasta met kaassaus en ik een calzone pizza met salami en kaas. Als dessert samen een portie cannelonie gedeeld. Rekening betaald en weer terug gelopen naar het hotel. Daar nog wat drinken gekocht en daarna nog wat luieren op de kamer.

Een van de vele huisjes voor de strandwachten. Elk huisje is weer anders

30 september:

Rustig aan gedaan  en toen naar de parkeer garage gelopen om onze auto op te halen. Zijn naar Sawgrass Mills shopping centrum gereden. Rond gelopen en een broodje gegeten bij de Subway.  Allebei een paar nieuwe schoenen gekocht. Nadat we uit waren gekeken weer terug gereden naar het hotel. Wat afgesproken met Leon en Ed die gisteren zijn aangekomen. In het hotel fietsen geregeld. Die kon je gratis lenen. Op tijd weg gefietst. Zou volgens Google Maps 16 minuten duren. Maar werd meer dan 30 minuten fietsen. Hebben fietspad genomen langs de zee. Maar dat viel best tegen. Hele weg wind voor. Bij Leon en Ed aangekomen overlegd waar we wilden eten. Zijn stukje gaan fietsen om wat te zoeken. Uitgekomen bij Maxines bistro. Lekker gegeten en veel plezier gehad. Daarna weer terug gefietst naar ons hotel. Nu grote weg genomen. Meeste wegen hier hebben speciale banen waar auto's rekening moet houden met fietsen. Gelukkig ging de terugweg wat sneller. Fiets weer ingeleverd bij het hotel. Nog wat te drinken gehaald en daarna lekker naar de kamer. Morgen onze koffer maar weer inpakken voor de terugreis. Morgenavond vliegen we weer terug.

Onze tweede huurauto

Eten samen met Ed en Leon

1 oktober:

Koffer weer ingepakt. Helaas konden we de koffer niet wegen want ons apparaat om te wegen is stuk gegaan. Maar bijna alles paste er in. Uitgecheckt en koffer even in de opslag gezet. Heb de jongeman die de koffers netjesvweg zet mijn laatste klompje gegeven. Hij was er zo blij mee dat ik kamer pasje kreeg en een sticker voor op mijn telefoon. Stukje wezen lopen en twee kussens gekocht voor onderweg. Ook een nieuw weeg apparaat gekocht. Broodje gegeten bij de Subway en toen naar de parkeer garage gelopen. Auto gepakt en weer naar hotel gereden. Koffers werden ingeladen en afscheid genomen. Was een fijn hotel met fijn personeel. Naar vliegveld gereden en onderweg getankt. Auto ingeleverd en richting vertrek hal gelopen. Onze koffers gewogen en ze waren toch wat te zwaar. Dus maar even wat over gepakt in de handbagage tas. Verder gelopen en ingecheckt bij de balie. Onze koffers afgegeven en toen door de controle. Schoenen uit en zakken leeg maken. Echt vriendelijk waren ze niet. Wat te drinken gehaald bij de McDonalds en even rustig gezeten. Hadden nog tijd genoeg dus rustig rond gekeken. Om kwart over vier in rijen aan boord. We dachten 1 plek te hebben bij de nooduitgang maar toch niet. Plattegrond met online inchecken klopt niet met de werkelijkheid. Vliegtuig zat niet vol dus Marco is in een rij gaan zitten met meer been ruimte. Bij mij kwam niemand naast zitten. Dus ik had 3 stoelen voor me zelf. Kregen al snel wat te drinken en een warme maaltijd. Marco had pasta. Ik heb alleen de sla en een broodje opgegeten. Ben lekker over de 3 stoelen gaan liggen en heb veel geslapen. Marco heeft films gekeken en ook wat geslapen.

2 oktober:

Werd wakker van het licht. En kregen ontbijt. Omelet en een broodje en fruitsalade. Voor mij alleen fruit. Nog beetje verder gedut en daarna kwamen we aan op Frankfurt. Moesten eerst nog een flink eind lopen en daarna door de douane. Dat schoot niet op. Verder gelopen en konden meteen het vliegtuig naar Amsterdam in. Onderweg kregen we nog wat te drinken en een soort broodje met kersen/vanille vulling. Aangekomen op Schiphol weer een eind lopen. Onze koffers waren er al snel. Alleen van mijn koffer is een wiel af. Dus rijden ging iets lastiger. Konden zo door lopen. Er was geen controle. Met de bus naar de parkeerplaats. Marco heeft de auto opgehaald en ik heb even gewacht met onze spullen. Naar huis gereden. Spullen binnen gezet en nog lekker even slapen.

Dit was het einde van een heerlijke vakantie.

Bedankt voor het lezen en voor alle reacties.

Je@net zei

Weer een hele belevenis deze vakantie, Heidie. Fijn dat jullie zo genoten hebben.
En al een idee waar de reis volgend jaar naar toe gaat?

Ellen zei

Leuk om jullie vakantieverhalen te lezen Heidi, wat hebben jullie veel gedaan en gezien en hopelijk heel erg genoten!
Groetjes Ellen

Kitty zei

Zo, hehe, eindelijk even de tijd genomen om dit allemaal te lezen. Jullie hebben wel genoten zeg! Ik dacht eerst dat dat zwemmen met varkens een grapje was, hahaha. Zijn jullie zo dol op varkens? Ik eerlijk gezegd niet, op Piglet na dan, dat is wel een schatje. ;)
En nu lang nagenieten denk ik, hier kunnen jullie een poosje op teren.