Pagina's

woensdag 3 april 2019

vakantie Sri Lanka 2018

In september zijn we naar Sri Lanka op vakantie geweest. Heb nu eindelijk pas ons reisdagboek bijgewerkt met foto's.

Vrijdag 7 september
om 11 uur vertrokken naar Schiphol. Daar de auto geparkeerd op P4. Met de bus naar de vertrek hal en in de rij gaan staan om in te checken. Gevraagd om een plaats bij de nooduitgang en die ook gekregen. Door de douane heen. Wat duurde dat lang. Bij de McDonald's wat gegeten en daarna nog wat te lezen gekocht. Naar de gate gelopen en daar even rustig zitten te kijken. Wat later vertrokken dan eindelijk de bedoeling was. Onderweg hadden ze menu keuze. Maar toen ze bij ons kwamen was er niet veel meer te kiezen. Beetje films gekeken en toen kregen we alweer wat te eten. Aangekomen op Doha. Daar door de controle heen en op naar volgend vliegtuig. Het was inmiddels ook al na 12 uur 's nachts.

Zaterdag  8 september
om 2 uur 's nachts ging onze volgende vlucht. Beetje geslapen. Aangekomen op vliegveld van Colombo door de douane heen. Wisten alleen de naam van eerste hotel niet. Maar mochten door lopen. Vroegen zelfs niet naar visum. Koffers waren er snel. Bij de uitgang gezocht naar onze chauffeur. Hij had een heel klein papiertje met onze naam. Geld gewisseld en toen moesten we ergens wachten en ging hij de auto ophalen. Mooie auto met genoeg ruimte. En toen op weg. Ze rijden hier links en het belangrijkste is hun toeter. Ze toeteren er wat af. Alles rijd ook kriskras door elkaar. Er rijden ook meer dan 1 miljoen tuktuk's rond in heel Sri Lanka. Wat gezien van Colombo en toen op naar het hotel. Wat te drinken gekregen en afspraak gemaakt met onze chauffeur voor de volgende dag. Naar onze kamer gegaan en omgekleed om te gaan zwemmen. Daarna nog even naar het strand gelopen. Daar lagen een aantal vissersboten. Ook lag er vis te drogen. Ze zouten de vis en laten het dan drogen. Terug gelopen naar het hotel en even geslapen. 's Avonds eten gehad in hotel. Groentesoep en daarna kip met bot. Was erg lekker en beetje pittig. IJs met vers fruit na. Daarna naar kamer gegaan om onze spullen klaar te leggen voor morgen.

Zondag 9 september
op tijd ontbeten want onze chauffeur Milton kwam ons ophalen. De route door gesproken en toen op weg. Veel te zien langs de kant van de weg. Onderweg gestopt om te plassen. En daarna nog een keer gestopt bij een tempel. Hier gooien de Hindoe's kokosnoten kapot op een steen. Dat brengt geluk volgens hun. Daarna weer verder gereden. Onderweg nog aangehouden door de politie. Milton heeft wat betaald en toen konden we verder rijden. Gestopt voor de lunch en toen verder gereden naar het hotel. Ingecheckt en toen wezen zwemmen. Om 16 uur werden we opgehaald om naar Mihintale te gaan. Daar eerst stuk omhoog gereden met auto. Daarna de trappen beklommen. Marco en Milton gingen nog wat verder omhoog. Marco is alleen nog wat hoger gegaan. Dat was klimmen  tegen een soort rots omhoog. Veel apen en eekhoorns gezien.
Daarna terug naar het hotel. Even relaxen en daarna eten. We zaten alleen in het restaurant te eten. Met 4 man personeel. Zelfs compleet buffet voor ons. Koffer opnieuw weer beetje ingepakt. En daarna lekker slapen.

Maandag  10 september
Na het ontbijt naar de oude stad Anuradhapura gegaan. Daar de lovers tempel bezocht. Schoenen uit en verder op sokken. Weer verder naar een andere tempel. Daar een bandje gekocht dat geluk moet brengen. Veel oude ruïnes gezien. Ook liep er een varaan langs de kant van de weg. Restaurant en zwembad van de monniken gezien, wat ansichtkaarten gekocht en wat gedronken. Daarna terug naar het hotel en lekker wezen zwemmen. Na het zwemmen even gerelaxt en toen was het tijd om te eten. Dit keer waren er wat meer mensen. Tijdens het eten onweerde het. Paar flinke knallen. Koffer weer ingepakt en op tijd slapen. Morgen vertrekken we om 8 uur.

Dinsdag 11 september
Na het ontbijt onze koffer gepakt en uitgecheckt. Naar een bank gereden om te pinnen. Onderweg jeep safari geboekt. Door gereden naar Polonnaruwa. Museum bezocht en daarna verschillende ruïnes bezocht. Dat kon ook met een fiets waar omdat het zo warm was hebben wij dat met de auto gedaan. Liggende boeddha gezien die aan de stand van de voeten te zien dood was. Daarna lunch gehad aan de rand van een rijstveld. Vooral veel groenten. Je kreeg een lotus blad waar je zelf alles op kon scheppen. Milton at met zijn rechter hand. Hij deed dat altijd zo vertelde hij. Als dessert buffel yoghurt met honing. En ook nog fruit. Daarna naar de jeep safari gereden. Bij start punt was onze chauffeur niet en Milton kon hem ook niet bereiken omdat de verbinding slecht was.  Dus door gereden naar het kantoor. Vanaf daar vertrokken. Milton ging ook mee. Eerst heel stuk gereden en toen zagen we apen en pelikanen. In de verte zagen we de olifanten. Daar naar toe gereden. Veel olifanten gezien. Er waren ook veel jeeps in het park. Totaal 3 kuddes gezien met olifanten. In totaal wel meer dan 100. Ook nog pauwen gezien. Daarna terug naar de uitgang. Dat duurde wel 45 minuten. Terug gereden naar de auto. En weer werd onze chauffeur aangehouden. Hij kreeg een kleine bekeuring zei Milton. Auto gepakt en naar het hotel gereden. Wat een luxe hotel. Werden welkom geheten met een vochtig doekje. Nadat we ons hadden opgefrist was het doekje niet meer wit maar bruin van al het stof van de jeep safari. Ook al hadden we ons al beetje opgefrist na de jeep safari met vochtige doekjes. Kregen een glaasje papaja sap. En daarna moesten we allebei kaarsen aansteken onder tromgeroffel van een man in traditionele kleding. Erg apart om mee te maken.  Daarna naar kamer gegaan en omgekleed om te gaan zwemmen. 's Avonds heerlijk gegeten. Spullen gepakt voor de volgende dag en bijkomen van alle indrukken van die dag.

Woensdag 12 september
Vroeg ontbeten en toen naar de leeuwenrots gereden. Marco is samen met een andere gids omhoog gegaan. Op de leeuwenrots had koning Kassapa zijn paleis gebouwd. Er was een zomer en winter paleis. Met een wenteltrap kon je naar de fresco 's. Hier mocht je geen foto's maken. Ook was er een spiegelwand. Maar spiegelde niet zoveel meer. Er waren 3 niveaus.  Vroeger ging je door de bek van de leeuw omhoog. Na anderhalf uur was Marco weer terug. Ik heb ondertussen een film gezien van de leeuwenrots en was een stukje wezen lopen met Milton en vonden een wilde lelie.
Na het kantoor van de jeepsafari gereden en vandaar met tuktuk verder gereden. Bij het meer overgestapt op een boot. Onze roeier maakte voor ons allebei een hoed van een blad van een lotus bloem. Bij mensen thuis wezen kijken hoe ze deden koken. Daar roti pannenkoeken gehad met kokos sambal. En we kregen kruidenthee in een halve kokosnoot. Naar de tuktuk gelopen en terug gereden naar de auto. Naar het hotel gereden en lekker wezen zwemmen. Kokosnoot gekocht met flink wat sap er in wat je op kon drinken. Bij de bar hadden ze een schraper gemaakt zodat we ook het binnenste er uit konden halen. Barjongen heeft ons ook nog meegenomen naar de tuin van het hotel. Ze hadden papaja bomen, ananas planten en bananen bomen.  Even gerelaxt en toen was het tijd om te eten. Af en toe viel de stroom uit tijdens het eten.

Donderdag 13 september
Na het ontbijt onze koffers gepakt en uitgecheckt. En weer op weg samen met Milton. Onderweg gestopt bij een groentemarkt. Was meer een markt voor handelaren. Alle auto's stonden kriskras door elkaar heen. Onderweg werd Milton gebeld door een vriend die in het volgende hotel werkte. Hij moest onze naam weten zodat hij een mooie kamer kon regelen.
Daarna verder gereden naar een kruidentuin. Daar uitleg gekregen en na de rondleiding kregen we een kop thee en daarna een massage. Marco van hoofd en schouder en hij werd ingesmeerd met pure aloua vera omdat hij wat rood was. Ik kreeg een been massage. Nog wat gekocht in de winkel en toen weer verder. Op naar de grot tempel van Aluvilare in Matale. Onze dikke sokken aangedaan omdat je schoenen natuurlijk uit moesten. Zo was het wat prettiger lopen. Daarna onderweg lunch gehad. Aardappel curry en verschillende soorten groenten curry. Daarna op naar het hotel. Inchecken en we hadden inderdaad een mooie grote kamer. Het  zwembad weer opgezocht. Water was niet echt warm dus we zijn er niet lang in geweest. Aangekleed en stukje wezen lopen. Toen we terug kwamen zat er een bruidspaar in het hotel. Ze wilden wel voor ons op de foto. Naar de kamer gegaan om wat te lezen. Daarna was het tijd om te eten. Dessert was heerlijk in het hotel. Terug naar de kamer om te relaxen en daarna te gaan slapen.

Vrijdag 14 september
Na het ontbijt naar de botanische tuin gegaan. We gingen aan andere kant naar binnen omdat Milton daar zijn auto kon parkeren. We moesten over een hang brug heen om park zelf in te komen. Hier een poos rondgelopen. Was alleen niet zo makkelijk om de weg te vinden omdat de bewegwijzering niet zo goed was. Wat gedronken in het restaurant en toen weer naar de auto gelopen. Er stond een van rij voor de hangbrug maar we mochten voor toen we vertelden dat we daar er uit wilden. Naar het station gereden om trein kaarten te kopen voor zondag. Er was alleen nog plaats voor de trein om 7:50. Dus daarvoor maar plaatsen gereserveerd in de eerste klas. Daarna naar edelstenen museum/winkel geweest.  Ze hadden een mijn nagebouwd en daar moest je door heen lopen om naar een film zaal te komen. Daar een film gezien in het Nederlands over hoe de edelstenen gewonnen worden. Een mooie steen uitgezocht en daar wordt een ketting van gemaakt. Kunnen we de volgende dag ophalen. Daarna door gereden naar het hotel. Lekker uitgerust. Op een gegeven moment werd er aangeklopt en kwamen ze een schoteltje brengen met koekjes. Om 17 uur stond Milton ons op te wachten en nam hij ons mee naar de zesde verdieping waar een traditionele dans show was. Omdat we naar het edelstenen museum waren geweest was de show gratis. Verschillende soorten dans gezien met ook verschillende soorten kostuums. Bij de uitgang stonden ze klaar met een doos voor fooien. Op de begane grond lieten ze nog vuurspuwen zien en lopen over vuur. Daarna was het tijd om te gaan eten. Pasta was erg lekker. Weer eens wat anders dan rijst😉. Wat foto's gemaakt van het eten en toen relaxen op de kamer.

Zaterdag 15 september
Na het ontbijt naar een tempel gegaan die was gemaakt van graniet. Daar rond gelopen en toen op naar de volgende tempel die was gemaakt van rotsen. Daar ook rond gekeken en toen naar een tempel die was gemaakt van hout. Erg mooi hout snijwerk. Een van de mannen die er rond liepen liet trots alles zien. Daarna door gereden naar een thee fabriek. Uitleg gekregen en na de rondleiding kregen we een kop thee. Met klontjes suiker gemaakt van kokosnoot bloemen. Je stopt wat suiker in je mond en neemt dan een slok thee. Samen met Milton kopje thee gedronken. Wat thee gekocht voor thuis. En met de auto weer verder. Mijn ketting opgehaald en toen naar de tempel van de tand gereden. Het was er erg druk. Milton heeft ons afgezet en we zijn zelf binnen wezen kijken. Daarna Milton weer opgezocht en naar het hotel gereden. Daar aangekomen zijn we naar een bakker gelopen. Daar hebben we een pizza gegeten en wat gedronken en koekjes gekocht voor onze treinreis die we morgen gaan doen. Bij een winkeltje nog wat te drinken gekocht.
Op onze kamer aangekomen om te relaxen kregen we weer een schaaltje met koekjes. Na het eten onze koffers weer gepakt. Morgen gaan wij met de trein en Milton gaat met de auto en neemt onze koffers mee.

Zondag 16 september
Vroeg opgestaan en snel ontbeten. Met onze koffers naar Milton gegaan. Hij had een lunchpakket voor ons gemaakt met bananen en water en gember koekjes. We vertelden hem dat we zelf ook al wat hadden gekocht. Moesten in ieder geval de koekjes mee nemen. Maar het station gereden en daar de auto geparkeerd. Milton is met ons mee gegaan naar het perron. We zaten te wachten en toen bleek dat de trein op ander perron kwam. Daar naar toe gelopen en meteen ander stel gewaarschuwd dat trein op ander perron kwam. Ingestapt in de trein en onze gereserveerde plaatsen opgezocht. Van Milton kregen we een papier mee met daarop zijn telefoonnummer en de plaats waar we uit moesten stappen en een route beschrijving naar het hotel. Hij zou ons opwachten bij ons eind punt maar mocht er iets mis gaan dan konden we hem bellen. De treinreis duurde in totaal 4 uur. Mooie uitzichten onderweg. We zagen thee plantages en wat kleinere watervallen. Onderweg onze koekjes gegeten en wat gedronken. En natuurlijk foto's gemaakt. Aangekomen op onze eindbestemming stond Milton ons al weer netjes op te wachten. Hij had er met de auto 2 uur over gedaan. Hij was naar de markt geweest en had 2 advocado's voor ons gehaald. Naar het hotel gelopen. Was niet ver lopen. Er gingen overal witte vlaggen. Volgens Milton was de burgemeester van de stad overleden.
Aangekomen bij het hotel ingecheckt en kregen een kopje kaneel thee. Het was een oud hotel van 125 jaar oud. Helemaal in koloniale stijl. Zelfs de kleding van de obers was in die stijl. Naar onze kamer gegaan. Wat een hoog bed. Je hebt bijna een trap nodig om in bed te komen. Stukje wezen wandelen. En daarna gerelaxt. Ze hadden geen zwembad bij het hotel. Om half 8 konden we eten. Eerst toast met champignons, daarna hadden wij voor tomatensoep gekozen  i.p.v. zeevruchten soep. En als hoofdgerecht kip met roomsaus. Pannacotta van passievruchten na. Daarna kregen we nog een kannetje thee. En toen weer naar de kamer gegaan

Maandag 17 september
Na het ontbijt uitgecheckt en toen samen met Milton weer verder. We gingen naar het olifanten weeshuis. Waren vroeg dus hebben rustig gereden. Aangekomen bij olifanten weeshuis eerst nog even buiten rond gekeken en een masker gekocht. Daarna olifanten weeshuis in gegaan. Natuurlijk moest er eerst worden betaald. We zagen een olifant met maar 3 poten. Aan zijn vierde gewonde poot had hij een prothese. Die gooide hij na een tijdje uit. Volgens Milton had in een strop gezeten en ging hij ook nooit meer het wild in. Om 12 uur werden de kleine olifanten gevoerd. Ze werden in groepjes binnen gelaten en kregen melk. Sommige wilden meer en maakten veel geluid als ze weg werden geduwd bij de drink plek. Nadat ze hadden gedronken kregen ze ook nog takken waarvan ze de bladeren af konden eten. Als ze oud genoeg zijn en zich kunnen redden worden ze nadat ze zijn gewassen met modder ( zodat er geen mensen geur aan hun zit) uitgezet in het nabij gelegen wildpark. Milton had weer wat ontdekt in een van de bomen. Hij had een uil gezien. Als we Milton rond zagen kijken wisten we meestal dat hij wat had ontdekt. Daarna door gereden naar volgend hotel. Wederom een welkomst drankje en toen inchecken. We zaten nu aan een groot meer. Eerst wat wezen eten en toen zwembad maar weer eens opgezocht. 's Avonds konden we alles kiezen van de kaart omdat er niet zoveel mensen in het hotel zaten. Lekker gegeten en toen nog even relaxen en dan heerlijk slapen.

Dinsdag 18 september
Wakker geworden van de natuur geluiden. Toen we de gordijnen open deden zagen we de apen waar we wakker van geworden waren. Na het ontbijt dat aan tafel werd geserveerd uitgecheckt om te vertrekken voor het laatste deel van onze rondreis. We zijn naar Galle gereden om daar het Nederlandse fort te bekijken. Eerst gestopt bij een kerk. Daar naar binnen gegaan en foto's gemaakt. Daarna wat verder gereden en daar heeft Milton de auto geparkeerd. Wij zijn een stuk wezen lopen en Milton ging wat drinken bij een vriend. We zijn naar de vuurtoren gelopen en de moskee en toen via andere straten terug gelopen naar Milton. Samen nog wat wezen drinken als afsluiting. Moest nog een papier invullen of we tevreden waren. Tevreden waren we zeker. Vooral over Milton. Hij heeft veel verteld en uitgelegd en je kon hem ook veel vragen. Zijn Engels was ook erg goed. Onderweg nog gestopt bij een slijterij om drank uit Sri Lanka te kopen. Door gereden naar ons laatste hotel. Natuurlijk weer een welkoms drankje. Ingecheckt en afscheid genomen van Milton. Hem nog wat pennen en ballonnen mee gegeven voor zijn kleinkinderen. We hadden hem al klompje gegeven voor in zijn auto. Maar die wilde hij eigenlijk aan zijn zoon geven omdat de auto van zijn zoon was. We hadden nog een paar klompjes dus hebben hem er nog een gegeven. Naar kamer gegaan en toen gaan zwemmen. Zee was te wild om te zwemmen. Dus lekker in zwembad gezwommen. Poosje met Nederlanders gepraat. En om half 8 gaan eten. Daarna relaxen en lekker slapen met geruis van de zee op de achtergrond.

Woensdag 19 september
Lekker geslapen met het ruisen van de zee op de achtergrond. Ontbeten en toen stuk gaan lopen langs het strand. De plek die we hadden uitgekozen om strand op te komen was niet de meest makkelijkste. Lag bijna op mijn billen. Stuk langs strand gelopen. Schoenen werden nat dus die maar uit gedaan. Naar plek gelopen waar normaal de paalvissers zitten. Er zat nu niemand. Milton zei die vissen tegenwoordig alleen naar geld. Voor een foto moet je 1000 roepie betalen. Via de weg weer terug gelopen naar hotel. Daar aangekomen lekker gaan zwemmen. Hele dag bij zwembad gelegen. Tussen de middag broodje hamburger gegeten en bananen milkshake gedronken. Flink verkleurd vandaag. Naar kamer gegaan om te douchen en wat te lezen. Om half 8 gaan eten. Er was Chinese avond. Had soep opgeschept maar die was zo pittig dat het bijna niet te eten was. Marco heeft de soep wel op. Maar zag veel kommen soep die niet leeg gegeten waren. Er liep ook weer muziek rond. Ze wilden aan tafel komen zingen maar hebben gezegd loop maar naar een andere tafel. Ze willen zingen in het Engels maar kennen meestal de tekst niet goed waardoor het bijna lachwekkend is. Na het eten nog een kop thee en toen weer terug naar de kamer. Nog wat lezen en dan lekker slapen.

Donderdag 20 september
Na het ontbijt wat spullen gepakt en naar de weg gelopen. Er kwam al meteen iemand aan die vroeg of we een tuk tuk wilde. Afspraak gemaakt over de prijs en ons naar Mirissa laten brengen. Daar tijd afgesproken wanneer we terug wilden. Naar het strand gelopen en daar ergens bij een restaurant een bedje gevonden. Bedjes waren gratis. Later allebei een glas vruchtensap genomen wat heerlijk was. Ik ben alleen tot de knieën in het water gegaan omdat er toch nog wel flinke golven waren. Marco is er meerdere keren in geweest. Later nog wat te drinken genomen en een portie gefrituurde banaan met honing. Wat was dat lekker. Hoefden ook bijna niks te betalen. Rit in tuk tuk was nog duurder😉. Om 13 uur weer naar de weg gelopen. Waren iets verder terug gelopen dan waar hij ons had afgezet maar hij had ons al gezien en kwam er  aan. Hij reed rustig en stopte ook als wij een foto wilde maken. Hij vond nog een hele lading vleermuizen in een boom en had stekels gevonden van een stekelvarken. Die lopen er hier veel en worden vaak aangereden door een auto. Weer netjes af gezet bij hotel met de afspraak om ons morgen wat van het meer te laten zien. Daar zit een mangrove omheen. Meer is zoet water en komt deels uit in de zee waar zout water is. Na aankomst in het hotel lekker wezen zwemmen. Samen nog een hamburger met patat gegeten en daarna lekker relaxen. Om half 8 gaan eten. Er was internationale avond. Ze hadden het beter vis avond kunnen noemen. Er was vooral erg veel vis. Niet veel gegeten en toen naar de kamer gegaan. Beetje relaxen en dagboek bijwerken. We zijn meestal vroeg wakker en gaan ook op tijd naar bed.

Vrijdag 21 september
Laatste ontbijt in het hotel. Om half 10 naar de weg gelopen en daar kwam onze tuk tuk chauffeur al aan. Hij nam ons mee voor een rondje langs het meer. Onderweg gestopt bij een  zaak waar de vissers hun vis verkopen. Al die vis en krabben worden geëxporteerd naar het buitenland. Slechtere vis verkopen ze op de markt. Veel gezien onderweg. En hij stopte ook vaak. Een varaan de weg zien oversteken. Wat een flink beest is het toch. Ook nog een leguaan gezien. En even gestopt bij een school waar de schoolkinderen in uniform naar ons aan het zwaaien waren. Er zaten twee scholen naast elkaar. Kleuterschool en een school voor de wat oudere kinderen. Ze dragen witte uniformen met voor de meisjes nog een das. Ook hebben ze allemaal dezelfde schoenen aan. Onderwijs is hier gratis. School uniform ook. Je bent verplicht om 10 jaar naar school te gaan. Universiteit is ook gratis en verblijf bij school en de maaltijden zijn ook gratis. Nog waterbuffels gezien. Een zat ons echt aan te kijken. Later liep een kudde waterbuffels over de weg. We zijn over wegen gegaan waar je niet met een auto kon komen. Onderweg nog pauwen gezien in een boom. Na anderhalf uur werden we weer netjes naar het hotel gebracht. Even wezen kijken in de winkel van het hotel. Beetje relaxen en tegen de kamer jongen gezegd dat hij niks hoefde te doen want we vertrekken toch vanavond. Naar de schildpadden opvang gelopen. Chauffeur van de tuk tuk wilde ons al brengen. We hebben gezegd dat we gingen lopen. Was een goed pad iets van de weg af waar je goed kon lopen. Was ongeveer 15 minuten lopen. De luchtvochtigheid vandaag was erg hoog. Dus zweet er liep meteen van je hoofd af. Daar aangekomen twee entree kaarten gekocht voor 1000 roepie. Er werd wat uitgelegd en we mochten kleine schildpadden vast houden. Sommige bassins zaten gewonde schildpadden in die nadat ze weer beter waren worden uitgezet. Ook hadden ze een stuk waarin eieren uitgebroed worden in het zand door de zon. Bij sommige bassins moest je niet je hand instoppen want de schildpadden konden je vinger er af bijten. Weer terug gelopen naar het hotel. Marco wilde toch nog even zwemmen dus die heeft zich snel omgekleed en is nadat we wat gedronken hadden en onze fijne bar jongen een wel verdiende fooi hadden gegeven nog even het zwembad ingegaan. De strand wacht ging met surf boards het water op. Ben even mee gelopen om een paar foto's te maken. Daarna naar de kamer toe om koffer in te pakken en ons om te kleden. De rekeningen die we nog moesten betalen betaald en toen gaan eten. Was Sri Lankaanse avond. Gegeten en toen koffer opgehaald en sleutel ingeleverd.  Er zat nog een Nederlands stel dat ook met ons mee terug vloog. Ingestapt in de bus. Wat weinig been ruimte. Bij het volgende hotel de mensen van de groepsreis opgehaald. En toen op weg. Onderweg nog een keer gestopt om mensen op te pikken. Alleen was de man die voor mij zat zo leuk om de stoel helemaal naar achter te gooien. Ik kon dus niet meer fatsoenlijk zitten. Heb hem dan ook even gevraagd of ik nog mocht zitten. Daarop ging hij na veel gemor wel weer naar voren. Aangekomen op vliegveld na een niet zo fijne busreis ( wat hebben wij toch geboft met onze lieve gids) koffers gepakt en door een veiligheids check heen. Daarna in de rij gaan staan om in te checken. Plaatsen.gevraagd bij nood uitgang en die ook gekregen voor eerste stuk. Daarna door de douane heen. En toen wat te drinken gekocht en daarna nog wat thee gekocht. Zo hadden we meteen bijna al het geld op. Rustig even gezeten en toen door de controle heen met handbagage. En daarna wachten op de vlucht van morgen.

zaterdag 22 september
Om 2 uur plaatselijke tijd vertrokken. Fijne plek bij de nooduitgang. Veel geslapen onderweg. Ik heb zelfs het opstijgen niet gemerkt. Marco heeft nog een maaltijd gegeten
 Ik heb alleen wat gedronken en ben verder gaan slapen. Aangekomen op Doha door de controle heen en toen verder naar het volgende vliegtuig. Daar gevraagd of ze nog plaatsen hadden bij de nooduitgang en die hadden ze gelukkig nog. Ingecheckt en omdat het lang duurde is Marco nog even naar de wc gelopen. Dat betekende uitchecken en naar de wc en daarna weer overnieuw inchecken. Duurde lang voordat we gingen. Er werd op een gegeven moment omgeroepen dat er een technicus aan boord was om een probleem te verhelpen. Half uur later vertrokken. Ook hier weer proberen om te slapen. Kregen als maaltijd pannenkoeken met aardbeiensaus, yoghurt en stukjes appel. Dat op gegeten en toen spelletjes doen en af en toe slapen. Later kwamen ze ook nog met een soort pizza broodje langs. Om half 3 geland om Schiphol. Stuk moeten taxiën met vliegtuig. Snel vliegtuig uit. Wilden door de douane maar het was te druk dus we werden tegen gehouden. Mochten er met 30 mensen tegelijk door heen. Door de zelf service van de douane en daarna naar bagage band gelopen. Duurde lang voordat de koffers er waren. Maar gelukkig waren ze er allebei. Naar buiten gelopen en op naar de bus die ons naar parkeer plaats 4 bracht. Auto gepakt en toen terug naar huis gereden. Dat was helaas het einde van een heerlijke vakantie. We hebben genoten. En vooral ook een deel van het land gezien en veel informatie gekregen. Vooral met dank aan onze geweldige gids Milton.

Je@net zei

Een indrukwekkende reis, Heidie. Fijn dat jullie zo genoten hebben!

Chantal zei

Ziet er goed uit, leuk zo'n heel verslag.
Groetjes, Chantal S

Anoniem zei

You have mentioned very interesting points!